Zuidereiland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Jamie en Bradley - WaarBenJij.nu Zuidereiland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Jamie en Bradley - WaarBenJij.nu

Zuidereiland

Door: Brad en Jaim

Blijf op de hoogte en volg Jamie en Bradley

09 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Haai allemaal,

Ten eerste de beste wensen en een gelukkig nieuwjaar!! We zijn al een tijdje op het zuidereiland en hebben al veel dingen gedaan hier. 30 december zijn we met de Ferry naar het zuidereiland vertrokken. Na lang zoeken hebben we toch nog een ticket kunnen boeken, ondanks dat alles al bijna vol was omdat er een van de ferry's kapot was. We hadden echt een hele leuke tocht naar het zuidereiland en zijn door de Marlborough sounds gevaren. Na een tocht van drie en half uur kwamen we aan in Picton. Picton is een klein maar gezellig dorpje met mooi uitzicht op de Marlborough sounds. We zijn hier een nachtje gebleven en zijn Picton wezen verkennen. Met oud en nieuw wilden we in een wat grotere stad zijn, dus zijn we de volgende ochtend door gereden naar Nelson.

Nelson is een hele leuke stad met gezellige winkelstraatjes. Hier konden we ook weer even boodschappen doen, aangezien de kleinere stadjes niet echt supermarkten hebben. We vonden een hele leuke grote camping aan het strand en het leek wel alsof half Nelson hier naartoe kwam om nieuwjaar te vieren. 'S avonds kwam er een leuke band, die tot vlak voor twaalf uur speelden en daarna hebben we gezellig met de hele camping afgeteld. Om twaalf uur was er hier en daar wel eat vuurwerk, maar niet zoveel als in Nederland. Dat was toch wel anders dan we gewend waren. Het was ook wel apart om als eerste van de wereld het nieuwe jaar in te gaan, maar wel heel leuk.

Helaas bracht het nieuwe jaar weinig goed weer met zich mee en besloten we het slechte weer te ontvluchten en door te gaan naar Motueka. Hier hadden we een camping aan de overkant van de baai en we keken uit op Nelson, wat 's avonds een heel mooi gezicht gaf door alle lichtjes. Motueka zelf vonden we een leuk dorpje/stadje. Het stadje stond ook wel in teken van Abel Tasman, er werd veel reclame gemaakt om naar het national park te gaan. Volgende dat besloten we naar een klein dorpje iets verder op te gaan. Kaiteriteri was een heel gezellig en druk dorpje. Die dag was er net een Miss verkiezing aan de gang en het was heeeeel erg druk. Vanuit dit plaatsje vertrokken er allemaal watertaxi's en andere tochten richting het national park. Wij besloten om een tocht in de baai met de kajak te doen. Het was een hele leuke tocht want er lagen allemaal rotsen in het water, waar je tussen door kon kajakken. We hadden de GoPro mee, dus konden we er leuke foto's van maken.

Hierna wilden we door naar de westkust van het zuidereiland. Onderweg naar Greymouth hebben we een tussenstop gemaakt in Reefton. Hier zijn we een nachtje gebleven om de volgende dag weer door te rijden naar Greymouth. Reefton is een piepklein dorpje, waar ze gelukkig wel een camping hadden. Reefton staat bekend om het goud zoeken en in de beekjes rondom Reefton werd ook veel gezocht naar goud. Volgende ochtend zijn we doorgereden naar Greymouth. Greymouth is een van de grotere steden aan de westkust. We zijn hier een middag gebleven en daarna doorgereden naar Hokitika, waar onze nieuwe camping lag.

Hokitika is een onwijs gezellig dorpje, waar veel te doen is. Bij de nieuwe camping kregen we een map met allemaal dingen die er zo al te doen waren in en rondom Hokitika. Diezelfde middag hebben we een prachtige route gereden langs de swingbridge van Hokitika en langs watervallen en meren. Onze camping lag ook aan een meer. Naast ons stond een Nederlander en we begonnen een praatje met hem te maken. Hij was Nieuw-Zeeland aan het door reizen op de fiets. Hij vertelde dat hij bijna heel de wereld al had gezien op de fiets. Veel landen in zuid Amerika, heel Europa, veel landen in Azië en nog veel meer. Het valt trouwens op dat hier heel veel mensen reizen met de fiets. In Hokitika begon ook het slechte weer, omdat we dicht bij de bergen zaten hebben we die dagen veel regen gehad. Dat was wel wat minder en herinnerden ons een beetje aan Nederland. Gelukkig op de dag dat we naar de gletsjers wilden was het weer echt heel goed, blauwe lucht, lekker zonnetje en een paar wolkjes.

De Franz Josef Glacier lag ongeveer een uurtje van Hokitika af. Aangekomen bij de gletsjer was er een heel wandelpad gemaakt naar de gletsjer toe. Het was ongeveer 45 minuutjes lopen naar de gletsjer, waarbij je door de glacier valley liep. Overal zag je bergen en heel veel watervallen, echt een onwijs gaaf gezicht. Eenmaal aangekomen bij de gletsjer was er een heel mooi uitkijkpunt gemaakt, waardoor je de gletsjer echt goed kon zien. Omdat die dag ervoor het slechter weer was geweest, was er weer een heel nieuw pak sneeuw op de bergen gekomen. Toen we eenmaal weer terug bij de auto kwamen besloten we om ook naar de Fox glacier te gaan. Deze was ongeveer 30 minuutjes van de Franz Josef vandaan, dus was niet heel ver rijden. Naar de Fox glacier toe liep je ook door de glacier valley. Deze was anders dan de Franz Josef, er waren hier veel meer rotsen. Wat ook leuk gedaan was, was dat we onderweg naar de gletsjer door de watervallen liepen. Het uitkijkpunt op de gletsjer lag 1km hoog. Je kon hierdoor neerkijken op de gletsjer en je zag het gletsjerwater en de ijsblokken uit de gletsjer komen. Dit kon je bij de Franz Josef niet zien. Op de Fox gletsjer waren ook allemaal guiding tours bezig en dat was wel grappig om te zien van bovenaf. Helaas begon de Fox gletsjer echt al af te breken en er kwam steeds meer zand op te liggen.

Hierna zijn we weer terug omhoog gereden richting Arthur's Pass. Dit was echt een onwijs mooie rit. Je zag de natuur veranderen van groene bergen naar grote rots/zandachtige bergen en mooie groenen valleien, met sterk stromende rivieren. Ook waren er erg veel rotsen in het groen en dat was een apart gezicht. Nadat we de Arthur's Pass uit waren zijn we doorgereden naar de camping waar we nu op staan en gaan we morgen verder naar Christchurch!

We houden jullie op de hoogte en dikke kus

• 09 Januari 2014 - 09:48

X van ons

• 16 Januari 2014 - 12:45

Petra:

Hai Jemes en Bradley,

Hele leuke reisverslagen, iets meer foto's?? Wil graag meegenieten van jullie uitzichten haha..
    Wij zijn nu alweer een weekje terug, hebben ook een heerlijk vakantie achtr de rug. Maleisie was
    niet wat we ervan verwacht hadden, we zijn na 2 dagen naar Thailand gegaan, waar het zoals
    bekend genieten was van het snorkelen op de simulan islands alwaar we een enorme zeeschilpad tegenkwamen!! Scooteren langs de kust, zon, zee,zwembad, strand & starbucks!!!Jor en Leo hebben ook nog een canopy tour gedaan, van boomtop naar boomtop, mij niet gezien had Rowan als goed excuus, hahaha.
    Zo te lezen zijn jullie Mark niet tegen gekomen, maar die ligt vooral in het water denk... Heeft het ook heel
    erg naar zijn zin daar. Mark gaat waarschijnlijk niet naar Californië maar naar Thailand, hij wil daar 6 weken een muay Thai training gaan doen, komt da pas half maart thuis ipv half feb gelijk heeft ie.
    Op dit moment ben ik eigenlijk tussen neus en lippen door al weer druk met de Paal bezig, offerten, menukaart, arrangementen en wat er al zo bij komt kijken...geniet dus nog maar heel erg van jullie zorgeloze bestaan daar aan de andere kant van de wereld....
    Liefs Petra...

• 20 Januari 2014 - 21:54

Karin:

Hey Jam en Brad.......wat een mooie foto's allemaal zit echt te genieten!!
    Hoop dat jullie nog een hele leuke tijd gaan hebben en als jullie terugzijn wil ik alles horen!!!
    Liefs van Karin.......xx